Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Sote ja yksityistäminen – mahdoton yhtälö?

21.3.2017 @ 17:00 - 19:00

Keskustelutilaisuus kansalaisinfossa: Sote-malli uhkaa hyvinvointia ja olisi käytännössä mahdoton purkaa

Tiistaina 21.3. klo 17-19 eduskunnan kansalaisinfossa Ruotsin vasemmistopuolueen puheenjohtaja Jonas Sjöstedt keskustelee Vasemmistoliiton puheenjohtajan kansanedustaja Li Anderssonin sekä kansanedustajien Silvia Modigin ja Kari Uotilan kanssa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä Vasemmistoliiton oman mallin ja Ruotsin kokemusten pohjalta.

Vasemmistoliitto on esittänyt, että sote-palvelut järjestettäisiin maakunnallisen julkisvetoisen mallin pohjalta. Puolue haluaa lisätä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaiden valinnanvapautta päivittämällä nykyisiä lakeja.

Sjöstedt on saapunut Suomeen oikaisemaan sekä valtiovarainministeri Petteri Orpon että opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen julkisuudessa esittämiin harhaanjohtaviin väitteisiin Ruotsin vasemmistopuolueen suhteesta terveydenhuollon valinnanvapauteen.

Grahn-Laasonen ja Orpo on kutsuttu mukaan keskusteluun, mutta he eivät ole vielä vahvistaneet osallistumistaan.

Ruotsissa terveydenhuollossa on voimassa valinnanvapausmalli, joka muistuttaa Suomessa esitettyä. Valvonnasta huolimatta tämä malli on johtanut useisiin skandaaleihin Ruotsissa. Ruotsin vasemmistopuolueen tavoitteena on rajoittaa voitontavoittelua terveydenhuollossa. Ruotsissa malli on epäsuosittu ja rajoittamaton voitontavoittelu terveyspalveluissa on kohtuutonta jopa oikeistopuolueiden äänestäjien enemmistön mielestä.

Suomessa hallituksen esittämässä mallissa on riskinä, että monet Ruotsin kokemat ongelmat toistuisivat.

Lisätiedot:
Li Andersson